Metso LIVE: Arppa • Metso STUDIO ma 12.4.

Metso STUDIO: Tampereen kaupunginkirjaston striimilähetyksiä suorana huhtikuusta 2021 alkaen

Indieartisti Arppa esiintyy Tampereen pääkirjaston livestriimissä Metso STUDIOssa maanantaina 12. huhtikuuta. Virtuaalisen Metso LIVEn striimilähetys alkaa klo 21.

Tapahtuma Facebookissa
Arppa | Facebook
Tampereen kaupunginkirjasto YouTube
Metso STUDIOn ohjelma | kevät 2021

Ennen keikkaa Arppaa haastattelee kirjastonhoitaja Mikko Salonen. Virtuaalitapahtuman haastatteluosuus jää katsottavaksi Tampereen kaupunginkirjaston YouTube-kanavalle

Arppa Metso LIVE - Metso STUDIO ma 12.4.2021.

Arppa on skeittari ja laulutyöläinen, jonka juuret ovat vahvasti Kokkolan Ykspihlajassa, jonne myös moni hänen teoksistaan sijoittuu. Hänen sävellyksensä ovat ajattomia ja tekstit pieniä tuokiokuvauksia. Arppa on haalinut ympärilleen sukupolvensa hurmaavimmat soittoniekat, minkä ansiosta hänen tunnelmallisten tekstiensä ympärille on rakentunut kaunis ja eheä äänimaailma sekä energinen improvisaatioon perustuva live-elämys vailla vertaansa.

Arpan yhtyeessä vaikuttavat muusikot Ville-Veikko Airaniemi, Antti Ahoniemi sekä Okko Saastamoinen. Yhtyeen levyttäessä mukana on tuottaja Väinö Karjalainen. Omakustanteinen debyyttialbumi Laavalamppuja julkaistiin elokuussa 2020. Johanna Kustannus julkaisee artistilta uutta musiikkia vuoden 2021 aikana.

Finlandia-voittajia ja odotettuja musiikkivieraita

Kevään 2021 Metso STUDIO -ohjelmistossa on luvassa muun muassa kirjailijahaastatteluita, ajankohtaiskeskusteluita ja musiikkitapahtumia. Osa virtuaalitapahtumista toteutetaan suorina lähetyksinä, osa tallenteina. Kaikki sisällöt ovat vapaasti katsottavissa maksutta kirjaston YouTube-kanavalta.

Suorat lähetykset

To 8.4. klo 17 Vieraana Anni Kytömäki

Finlandia-voittaja Anni Kytömäki saapuu Metso STUDIOn vieraaksi. Kytömäki on “kirjailija, joka etsii metsistä kummia paikkoja”. Luonto on hänen teoksissaan tärkeä elementti, ja luontoteemojen lisäksi hänet tunnetaan kauniista kielestä sekä pienten ihmisten suurista tarinoista. Haastattelijana Essi Korpi.

Ke 14.4. klo 12 Vieraana Anja Portin

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittaja Anja Portin saapuu Metson STUDIOOn keskustelemaan palkitusta kirjastaan Radio Popov! Mukana on myös lasten lähettämiä kysymyksiä kirjailijalle. Anja Portin on Helsingissä asuva kirjailija, joka kirjoittaa sekä lapsille että aikuisille. Haastattelijana Maria Rissanen.

Pe 16.4. klo 21 Metso LIVE – Ursus Factory

Suomen tärkeimmäksi rockyhtyeeksi kehuttu Ursus Factory on laulaja-kitaristi Jussi Pelkosen ja rumpali-laulaja Aleksi Ripatin muodostama duo, joka on perustettu vuonna 2013. Suurta live-suosiota nauttiva yhtye julkaisi uutta musiikkia heti vuoden 2021 alussa Johanna Kustannus levy-yhtiön kautta. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Alt Agency & Managementin kanssa. Haastattelijana Juhani Koivisto.

Ke 21.4. klo 18 Vieraina Marko Tikka ja Seija-Leena Nevala – Tanssiminen kielletty!

Suomessa julistettiin tanssikielto joulukuussa 1939, ja tanssiin kohdistuvat rajoitukset kestivät aina vuoteen 1948 asti. Tanssimisen kontrolloiminen kulttuurissamme juontaa juurensa kuitenkin pidemmälle ja syvemmälle. Tanssikiellon pyörteistä keskustelemassa Tieto-Finlandian teoksestaan Kielletyt leikit. Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888-1948 vuonna 2020 voittaneet FT Marko Tikka & FT Seija-Leena Nevala. Haastattelijana Hanna Nousiainen.

To 29.4. klo 21 Metso LIVE – Jukka Nousiainen ja kumpp.

Jukka Nousiainen on suomalaisen vaihtoehtoisen rockin ykkösnimi, joka tunnetaan myös Räjäyttäjät-yhtyeestään. Jukka Nousiainen ja kumpp. on ainutlaatuisen soundin omaava bändi. Yhtyeeseen kuuluvat Jukka Nousiainen, Mikko Siltanen, Anna Pesonen, Kalevi Suopursu, Petri Alanko ja Sini Mäenpää. Haastattelijana Arja Rantanen.

To 20.5. klo 17 Kirjasto kuplii: Vieraina Jenna Oldén ja Tommi Musturi

Pirkanmaalaiset sarjakuvataiteilijat Jenna Oldén ja Tommi Musturi kertovat omista teoksistaan ja laajemminkin nykysarjakuvan tekemisestä ja julkaisutavoista. Keskustelua vetävät sarjakuvan läänintaiteilija Ville Pirinen ja kirjastonhoitaja Ismo Santala. Tilaisuus on osa Tampere Kuplii -festivaalin ohjelmistoa.

Tallenteet

Ti 30.3. klo 12 Vieraana Merim Al-Kharsani

Arabiankielisille suomen kielen oppikirjan tehnyt Merim Al-Kahrsani kertoo haastattelussa, miksi monikielisyys on tärkeää, mikä auttaa kielen opiskelussa ja mikä on kirjaston merkitys. Haastattelijana Riitta Aromäki.

Su 11.4. klo 12 Sukella Tiitiäisen runometsään

Huomionosoitus suomalaiselle metsälle Kirsi Kunnaksen runoin. Esittäjänä Sirpa Pohjola.

Etätapahtumakalenteri päivittyy kevään mittaan.

Musiikkikirjastot.fi
Merkitty: , , , , , , , , , , , , ,