Helsingin kaupunginorkesteri esittää Philip Glassin ”Heroes” Symphonyn 19.8. – Helsingin Sanomat striimaa konsertin

Helsingin kaupunginorkesteri, johtajanaan André de Ridder, esittää säveltäjä Philip Glassin neljännen sinfonian Musiikkitalossa 19. elokuuta klo 18.30. ”Heroes” Symphony pohjaa David Bowien albumiin ”Heroes” (1977).

Helsingin Sanomat livestriimaa

Loppuunmyyty ”Heroes” Symphony -esitys on Helsingin juhlaviikkojen 2021 avajaiskonsertti. Helsingin juhlaviikkojen ja Helsingin Sanomien yhteystyössä toteutetaan livestriimi, joka on katsottavissa kahden viikon ajan osoitteessa hs.fi/live. Striimiin on pääsy tilaajilla tai näytetilauksen ottajilla torstaista 19. elokuuta klo 18.30 alkaen.

Philip Glass sävelsi "Heroes" Symphonyn rockmuusikko David Bowien albumin "Heroes" innoittamana. Vuonna 1977 julkaistulla levyllä oli mukana myös Brian Eno. Kuva: Tuomas Pelttari
Philip Glass sävelsi ”Heroes” Symphonyn rockmuusikko David Bowien albumin ”Heroes” innoittamana. Vuonna 1977 julkaistulla levyllä oli mukana myös Brian Eno. Kuva: Tuomas Pelttari

Philip Glass (s. 1937) sai inspiraatiota David Bowien (1947–2016) levytyksistä Low ja ”Heroes”. Vuonna 1977 julkaistut albumit olivat uraauurtavia kokonaisuuksia erityisesti useiden instrumentaalisten sävelteosten ansiosta. Glassin ”Low” Symphonyn levytys julkaistiin vuonna 1993, ”Heroes” Symphony 1997.

Muusikko, ambientguru ja tuottaja Brian Eno (s. 1948) oli tärkeä osa Bowien klassikkolevyillä Low, ”Heroes”, Lodger ja 1. Outside. Eno valaisee hieman tuntemuksiaan Glassin sinfonisesta työstä Vesa Sirénin ansiokkaassa haastattelussa Maailman parantaja (HS 18.8.2021).

Varaa Philip Glassin sinfonialevytyksiä kirjastosta | Finna.fi

”Low” Symphony | Point Music 1993
”Heroes” Symphony | Point Music 1997
”Heroes” & ”Low” Symphonies • 2CD | Universal/Decca 2003
”Heroes” Symphony | Naxos Rights International 2007

Lisätietoja ”Heroes”-sinfoniasta Philip Glassin kotisivulta ja Samuli Tiikkajan artikkelista (HS 17.8.2021).

** **

David Bowie kirjastoblogissa Levyhyllyt