HelMet-musiikkivaraston lainaus kasvoi 2015 runsaasti

CD-levyjä lainataan Saundiholvista yhä enemmän

Pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastojen musiikkivaraston lainaus on edelleen kasvussa, kertoo HelMet.fi Musiikki. Musiikkivarastosta lainattiin vuoden 2015 aikana 17 prosenttia enemmän aineistoa kuin edellisenä vuonna.

HelMet-musiikkivaraston eli Saundiholvin kasvava suosio on osoitus siitä, että kaikenlaiset fyysiset musiikkiaineistot laidasta laitaan kiinnostavat edelleen lainaajia.

Kaikkiaan musiikkivarastosta lainattiin 33 538 kertaa. Yli puolet lainoista oli CD-levyjä. Toiseksi eniten lainauksia oli LP-levyillä ja kolmanneksi eniten nuoteilla.

Suhteellisesti eniten kasvoi kuvatallenteiden ja toiseksi eniten suomenkielisten kirjojen lainaus. Kuvatallenteilla nousua oli 81 prosenttia ja kirjoilla 52 prosenttia.

HelMet.fi:n musiikkisivun uutiseen täältä.
Musiikkivaraston kokoelmaa voi tutkia verkkokirjastosta.

Saundiholviksi kutsuttu musiikkivarasto sijaitsee Vantaalla, Tikkurilan kirjaston tiloissa. Musiikkivarasto vietti 10-vuotispäiviään vuonna 2014. Saman vuoden joulukuussa pidettiin Saundiholvin ensimmäiset avoimet ovet. Lisää Saundiholvista täältä.

Miltä musiikkivarastossa näyttää?

Alla olevassa Kirjastokaistan ohjelmassa musiikkivaraston pitkäaikainen työntekijä Heikki Poroila kertoo vuosikymmenen mittaisesta varastokehityksestä. Varasto- ja luettelointiasiaa löytyy kohdista 00:25, 13:15, 18:40 ja 32:30 eteenpäin. Kirjastokaistan ohjelma on julkaistu huhtikuussa 2015.

Merkitty: , , , , , , , , , , , , , ,