Tango del norte & Romina Bianco esiintyvät Keravan kirjastossa 25.7.

Suomalais-argentiinalaista tangoa Keravan kirjastossa

Keravalle saapuu maanantaina 25. heinäkuuta suomalaisen Tango del norte -yhtyeen yhteiskiertue argentiinalaisen tangolaulajan Romina Biancon kanssa. Konsertti järjestetään Keravan kirjaston Pentinkulma-salissa klo 17. Vapaa pääsy.

Keravan kirjasto
Pentinkulma-sali
Paasikivenkatu 12

Tapahtumasta kirjaston kotisivulla
Tapahtumasta Facebookissa

Kotisivu Tango del norte Homepage
Tango del norte Facebook

Tango del Norte. Kuva: Tiina Pirttilahti.

Tango del norte on kolmen ammattimuusikon vuonna 2011 perustama yhtye, joka on erikoistunut soittamaan Rio de la Platan kulttuurialueen musiikkia. Yhtye on vakiinnuttanut asemansa Suomen eturivin tangoyhtyeenä, ja konsertoinut ympäri maata niin konserttisaleissa kuin festivaalilavoillakin. Suomen lisäksi Tango del norte on tehnyt kiertueita myös muualla Euroopassa, ja viimeisten kuukausien aikana he ovat esiintyneet mm. Puolassa ja Espanjassa.

Tango del norte:
Heikki Hämäläinen: sello
Sami Pirttilahti: bandoneon
Ville Westergård: piano

Romina Bianco on esiintynyt useiden tango-orkesterien solistina ympäri Argentiinaa ja Eurooppaa. Tänä keväänä Bianco teki ensimmäisen kiertueensa myös Japanissa. Suomessa hänen tärkeimmät esiintymisensä ovat olleet vuonna 2011 Cumbre mundial del tango-festivaalilla, Seinäjoen tangomarkkinoiden suorassa finaalilähetyksessä ja Maailmantango-festivaalilla, Tampereella. Hän on myös levyttänyt mm. Nestor Marconin kaltaisten tangon legendojen kanssa.

Tango del norte ja Romina Bianco tutustuivat Tampereen Maailmantango-festivaalilla vuonna 2011, ja yhteistyö polkaistiin käyntiin Barcelonassa kesällä 2013. Juuri julkaistu ensimmäinen yhteinen levy kantaa nimeä Raíces de pasión, suomennettuna ”intohimon juuret”.

”Levyn nimi viittaa juuriimme kahdessa tangon kotimaassa, Suomessa ja Argentiinassa, näiden kulttuurien symbioosiin musiikissamme, ja intohimoomme tätä musiikkia kohtaan. Lisäksi tango musiikkina on hyvin tunteikasta ja intohimoista. Levy on äänitetty kesäkuun alussa Barcelonassa ja julkaistaan tällä kiertueella,” kertoo yhtyeessä harmonikantapaista bandoneonia soittava Sami Pirttilahti.

”Mukana on suomalaisille tuttuja hittejä, kuten La Cumparsita, sekä täällä vähemmän soitettuja valtameren takaisia helmiä. Levylle on valikoitunut myös kaksi Toivo Kärjen teosta, joten meidän omaa tangoammekin, argentiinalaisin maustein tosin, on tarjolla. Yhtenä erikoisuutena on tällä levyllä ensimmäistä kertaa äänitettynä tunnetun argentiinalaisen viulistin, Aby Rojzen, säveltämä laulu, jonka saimme sovitettavaksemme tangoksi.”

Merkitty: , , , , , , , , , ,