Markku Luolajan-Mikkola esiintyy Keravan kirjastossa 12.12.

Pyhiinvaelluskonsertti – J.S. Bachin musiikkia

Markku Luolajan-Mikkola esiintyy Keravan kirjaston Pentinkulma-salissa maanantaina 12. joulukuuta. Luolajan-Mikkola soittaa viisikielisellä barokkisellolla J.S. Bachin musiikkia. Konsertti alkaa klo 18. Vapaa pääsy.

Keravan kirjasto
Pentinkulma-sali
Paasikivenkatu 12

Tapahtumasta kirjaston kotisivulla
Tapahtumasta Facebookissa

Markku Luolajan-Mikkola
kotisivu

Markku Luolajan-Mikkola.

Konsertin ohjelmassa on  kuudes sarja soolosellolle sekä ensimmäinen viulusonaatti sellosovituksena. Luolajan-Mikkolalle kyseinen Bach-ohjelma on ollut osa omakohtaista pyhiinvaellusta: tuhansien tuntien ja monien vuosien harjoittelua sekä ohjelman esittämistä lukuisissa Suomen keskiaikaisissa kirkoissa, jotka ovat muodostuneet hänelle pyhiksi paikoiksi.

Viisikielinen barokkisello on harvinaisuus, jossa on nykyisin käytössä olevan sellon neljän kielen lisäksi viides, e-kieli. Soitin oli varsin yleisessä käytössä vielä 1700-luvun alkupuolella. Konsertissa kuultava sellosarja on alun perin sävelletty juuri tälle soittimelle.
Markku Luolajan-Mikkola on kansainvälisesti tunnettu muusikko, joka on soittanut yli tuhat konserttia noin 30 maassa. Hän soittaa historiallisia selloja ja useita viola da gamba -soitinperheen soittimia. Hän on perustanut useita periodimusiikkiyhtyeitä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ja tehnyt noin neljäkymmentä soolo- ja kamarimusiikkilevytystä, joista hän on saanut muun muassa Gramophone-palkinnon ja muita tunnustuksia.

Keravan kaupunginkirjaston järjestämä tilaisuus on osa Etelä-Suomen AVI:n tukemaa Ja se soi! –hanketta, joka elävöittää kirjaston musiikkikokoelmia eri soittimiin liittyvien tapahtumien avulla.

Merkitty: , , , , , , , , , , , , ,