Helsingin Pasilassa soi marraskuussa – musiikkipalveluiden juhlaviikkoa vietetään 5.–10.11.

Pasilan kirjasto juhlistaa laajentuneita musiikkipalveluita marraskuussa 2018

Haluamme tuoda valoa ja iloa vuoden pimeimpään aikaan, kertoo Pasilan kirjaston Helmet-sivu. Marraskuun 5.–10. vietetään Pasilassa soi -juhlaviikkoa. Silloin juhlitaan Pasilan kirjaston laajentuneiden musiikkipalvelujen innoittamana. Luvassa on musiikkia, tarinointia, tanssia, luentoja, näyttelyitä ja palvelujen esittelyä. Tapahtumiin on vapaa pääsy.

Maanantaina klo 18 alkavasta juhlaviikosta ponnistavat kirjastossa myös 5.–30.11. jatkuvat näyttelyt, tekijöinä Musiikkiarkisto, Etnosoi! ja Pasilan kirjaston henkilökunta.

Kirjaston lisäksi juhlaviikossa ovat mukana Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala, Musiikkiarkisto, Käpylän musiikkiopiston KAMU-linja, Etnosoi! -festivaali, Musiikkimuseo Fame, Sibelius-Akatemia sekä yksittäisiä esiintyjiä.

Pasilan kirjasto – Helsinki
Kellosilta 9
? 09 3108 5001

Böle bibliotek Facebook Pasilan kirjasto
Musa-HelMet Facebook
Musik HelMet Musiikki

Pasilan kirjaston sisäänkäynti.

Pasilassa soi -juhlaviikkoa vietetään 5.–10.11.2018.

Maanantai 5.11.

Klo 18.00–18.30 Avajaiset. Stadin Juhlaorkesteri 2018 avaa juhlaviikon ja näyttelyt. Orkesteri on kitaravetoinen trio, joka soittaa ja laulaa vanhoja ikivihreitä ja uusia tuttavuuksia maailman joka kolkalta. Orkesteriin kuuluvat Phil Carr: laulu ja kitara, Benjamin Oroza: laulu ja kitara sekä Matti Pekonen: basso ja laulu. Paikka: Allas.

Klo 18.45–19.30 Yleisöluento Suomi-kaihosta tuplajuulaisiin – Amerikansuomalaisten siirtolaisten musiikki 1900-luvun vaihteessa. Puhujana yliopistotutkija, MuT, FM Saijaleena Rantanen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. Paikka: S-point.

Tiistai 6.11.

Klo 17.00–17.30 Kamulinja soi! -konserttisarjan ohjelmaa. Pohjoismaista kansanmusiikkia viuluin ja kitaroin. Saija Teirikankaan ja Martin Gripentrogin oppilaat Käpylän musiikkiopiston kansanmusiikkilinjalta tunnelmoivat. Paikka: Allas.

Klo 17.30–18.15 Yleisöluento. Aiheena amerikkalainen folkartisti Leyla McCallan henkilökuva.Toimittaja-muusikko Esa “Bluesministeri” Kuloniemi valottaa Korjaamolla 12.11. esiintyvän artistin taidetta ja haitilaisjuuria. Paikka: auditorio 2. krs.

Keskiviikko 7.11.

klo 14.00–16.00 Laulava kielikahvila. Suomen kielen keskustelupiirissä on vieraana ja laulattajana mestarilaulaja ja romanikulttuurin tuntija Hilja Grönfors. Vierailun jälkeen klo 15 kielikahvila jatkuu rennosti jutellen. Paikka: auditorio 2. krs.

Torstai 8.11.

klo 12.00–12.45 Länsiafrikkalainen kylä. Kirjasto on kutsunut 1.–3 -luokkalaiset mukaan soivalle ja liikunnalliselle matkalle. Tarinankertojina ovat tanssija Sibiry Konaté (Burkina Faso) ja muusikko-laulaja Macoumba Ndiaye (Senegal). Matkalla voi muun muassa oppia laskemaan dioula-kielellä kymmeneen. Paikka: kirjaston lastenosasto.

klo 17.00–17.45 Yleisöluento. Pasilan Tripla-keskukseen syksyllä 2019 avattavan Musiikkimuseo Famen esittely. Esittelijänä näyttelypäällikkö Sari Katainen. Paikka: S-point.

klo 18.00–18.30 Kuoroesitys. Helsingin kaupungin ja ammattiyhdistys Jyty Metropoli ry:n henkilöstökuoro Vox Urbanan, johtajanaan Dagmar Õunap, viihteellinen musiikkitervehdys. Paikka: Allas.

Perjantai 9.11.

klo 17.00–17.30 Kirjaston Stand up-klubi (K-15). ”Nyt saa kirjastossa nauraa!”  Tiina Oksanen tuo liudan koomikoita Pasilan kirjastoon. Lavalla nähdään myös Ida Akkila, Henrik Hackenberg ja Eetu Sopanen. Paikka: S-point.

Lauantai 10.11.

klo 14.00–15.00 Eloisaa jazzia. Harry’s Place solistinaan Petri Herranen laittaa takuuvarmasti koko kirjaston soimaan ja svengaamaan! Harry´s Place: Petri Herranen, (saksofonit), Harri Myllyoja, (piano), Kim Kaustell (kontrabasso) ja Thomas Lindvall, rummut. Paikka: kirjaston yläkerta.

NÄYTTELYT 5. – 30.11.

Etnosoi!n näyttely:
Katariina Lillqvist – Tarinoita matkan takaa. Romanien pitkä tie Intiasta aina Suomen saloille. Kuvia ja esineistöä animaatiosarjasta Mire Bala Kale Hin. Paikka: S-point.

Musiikkiarkiston näyttely:
Amerikansuomalaisten musiikkielämää 1900–1940-luvuilla. Musiikillinen toiminta ja ajan merkittävimmät vaikuttajat esittäytyvät tekstein, kuvin ja äänin. Paikka: Altaan ympäristö.

Pasilan kirjaston työntekijöiden kokoama Helmet-aineistonäyttely.

Musiikkikirjastot.fi

Merkitty: , , , , , , , , , , , ,