Beatles-luentosarja Tampereen Metsossa helmi-maaliskuussa

Kolmiosainen Beatles-luentosarja Metson musiikkiosastolla: Kangasjärvi & Tenhunen

Tampereen pääkirjasto Metsossa pidetään helmi-maaliskuussa 2020 kolmiosainen luentosarja The Beatlesista. Luennot pidetään

ti 25.2. klo 18 | Facebook-tapahtumaan
ti 10.3. klo 18 | Facebook-tapahtumaan
ti 24.3. klo 18 | Facebook-tapahtumaan

Vetäjinä toimivat musiikkituottaja, muusikko, Beatles-friikki Mikko Kangasjärvi sekä musiikin tutkija Sami Tenhunen. Vapaa pääsy.

Tule ajoissa, paikalle mahtuu 300 ihmistä.

Tampereen kaupunginkirjasto | Facebook | Metson musiikki ja lehdet

Tapahtumista 1–3 Tampereen kaupunginkirjaston kotisivulla
Tampereen kaupunginkirjasto | Facebook

Tampereen pääkirjasto Metso
Pirkankatu 2
? 040 8064 918
Tampereen kaupunginkirjasto
PIKI Musiikki

Osa 1
ti 25.2. klo 18 Magical Mystery Term – Beatlesque pintaa syvemmältä

Termillä beatlesque tarkoitetaan musiikkia, mikä kuulostaa The Beatles -yhtyeen musiikilta tai tuo jollain tavalla mieleen kyseisen yhtyeen. Jokainen innokas musiikinkuluttaja on varmasti törmännyt esim. levyarvosteluissa lauseeseen ”kyllä tästäkin levystä kuulee, että bändi on beatlesinsa kuunnellut”.

Mitkä elementit tekevät populaarimusiikista The Beatlesin kaltaista? Voidaanko niitä edes tyhjentävästi selittää pelkästään musiikkianalyyttisin työkaluin? Vai ovatko mielikuvat oikeastaan edes totta?

Osa 2
ti 10.3. klo 18 Abbey Roadin jälkeen – soolourat ja niiden myöhempi merkitys

The Beatles -yhtyeen musiikillinen jatkumo ei suinkaan päättynyt yhtyeen hajoamiseen, vaan jokainen jäsen onnistui luomaan itselleen myös merkittävän soolouran. Mikä on näiden urien musiikillinen merkitys ja perintö, ja miten se linkittyy jopa The Beatles -yhtyeen omaan historiaan?

Osa 3
ti 24.3. klo 18 Cut, Paste, Package & Repackage – äänitystekniikan kehitys ja Beatles-yhtyeen julkaisut

The Beatles -yhtyettä ja heidän tuotantotiimiään pidetään yleisesti eräänlaisena studiotekniikan pioneereina populaarimusiikissa. Mikä osa tästä väitteestä on totta ja mikä tarua? Mitkä äänitystekniset yksityiskohdat voidaan laskea yhtyeen studiotekniseksi perinnöksi ja mitkä tarinat studiosessioista ovat puolestaan urbaanilegendaa?

Yhtyeen materiaalin julkaisustrategia oli omana aikanaan persoonallista ja myös tarkoin mietittyä. Lisäksi yhtyeen materiaalia on julkaistu (ja julkaistaan edelleen) lukemattomien uudelleenpaketointien muodossa, vaikka yhtyeen hajoamisesta on kulunut jo lähes 50 vuotta. Mitä uutta tarjottavaa näillä julkaisuilla on ja mitä niille on/oli studioteknisesti edes konkreettisesti tehtävissä?

Merkitty: , , , , , ,