‪Suuria tarinoita – Saundiholvi ja Kai Karmanheimo‬ kirjallisten konseptialbumien ääressä

Kirjalliset konseptialbumit

Kallion kirjaston #Saundiholvi-artikkelin aiheena albumit, joihin on ammennettu kirjallisuudesta

Kai Karmanheimo:  Konseptialbumi on ohjelmallinen taideteos, joka pyrkii esittämään suuria tarinoita tai ideoita. Näitä tekijät ovat löytäneet varsinkin kirjallisuudesta. Tässä on vain muutama esimerkki.

SaundiholviAlanParsons– Edgar Allan Poen makaaberit tarinat ja runot ennenaikaisista hautauksista ja kielivistä sydämistä taipuivat studioduo Alan Parsons Projectin levyllä Tales of Mystery and Imagination (1976) hard rockiksi, funkahtavaksi popiksi ja Pink Floyd -vaikutteiseksi orkesterimusiikiksi. Lou Reed teki samoista teksteistä rujoa rockia ja kauniita puhelauluja levyllä The Raven (2003). Peter Hammill taas kirjoitti ”Usherin talon häviöstä” goottisen rockoopperan The Fall of the House of Usher (1991/1999). Nämä kuullessaan aisteiltaan yliherkkä Roderick Usher luultavasti siteeraisi ”Korpin” nimihenkilöä: ”Ei koskaan enää!”

Yksi italialaisen progen suurteoksista on Metamorfosin albumi Inferno vuodelta 1973.

– Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän ensimmäisen osan sovitti ajan tasalle italialainen progressiivinen rockyhtye Metamorfosi kuumeisella levyllään Inferno (1973). Tästä helvetistä löytyvät Ku Klux Klanin rasistit ja ydinsodalla uhkailevat supervaltojen johtajat. Yhtye palasi runoelman kolmanteen osaan leppoisammalla levyllään Paradiso (2004).

– Herman Melvillen romaanin Moby Dick valkoista valasta jahtasi Lofooteilta Hyväntoivonniemelle progemetalliyhtye Mastodon levyllään Leviathan (2004).

Steven Wilsonin johtama Porcupine Tree julkaisi albumin Fear Of A Blank Planet vuonna 2007.

– Porcupine Tree -yhtye tutkaili nuorukaisen syrjäytymistä median kyllästämässä nykymaailmassa levyllään Fear Of A Blank Planet (2007). Innoituksen taustalla oli Brett Easton Ellisin romaani Lunar Park.

– Kolmekymmentä progeartistia eri puolilta Eurooppaa tulkitsi kukin yhden runon Suomen kansalliseepoksesta. Lopputuloksena oli kolme levyä käsittävä Kalevala: A Finnish Progressive Rock Epic (2003). Epätasainen mutta kiehtova teos tarjoaa ainakin erilaisen näkökulman Kalevalaan.

– Joskus innoitus toimii toisinkin päin. Rush-yhtyeen albumi Clockwork Angels (2012) kertoo kaaoksen ja järjestyksen kamppailusta steampunk-maailmassa. Tieteiskirjailija Kevin J. Anderson laajensi sen tarinan romaaniksi. Ja jos on sitä mieltä, ettei levy ole ikinä yhtä hyvä kuin kirja, kannattaa kuunnella ja lukea Not as Good as the Book (2008). Se on Andy Tillisonin pienoisromaani ja hänen yhtyeensä The Tangentin albumi keski-iän kriisistä, maailmanlopusta ja levyjenkeräilystä.

Kai Karmanheimo

Matti Pajuniemi: Aamunkoiton portit (Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2013).

Lisää musiikkia Saundiholvista Kallion kirjaston Facebook- ja HelMet-sivuilla.

Tietoa erilaisista progealbumeista – myös kirjallisista konseptialbumeista – löytyy yli 400-sivuisesta teoksesta Aamunkoiton portit – progressiivinen rock 1967–1979. Kysy tietokirjaa omasta kirjastostasi.

Tuomas Pelttari, toim.

Merkitty: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,