Turun musiikkikirjastossa juhlitaan Kalevalan päivää 28.2. runsaalla ohjelmalla

Finnish traditional & new music | Turku City Music Library, February 28th

Kalevalan päivää ja suomalaista perinnekulttuuria juhlitaan 28. helmikuuta 2018 Turun musikkikirjastossa. Keskiviikkoiltana pääkirjastossa on luvassa soitinrakennusta, tarinankerrontaa ja musiikkia. Stagelle nousevat Billy Horne, Anna-Maria Toivonen, Raiku ja Barbora Xu & Band. Tilaisuus alkaa Musiikin Stagella klo 17.30. Vapaa pääsy.

Turun pääkirjasto
Vanha kirjastotalo, toinen kerros
Linnankatu 2
20100 Turku
Puh. 02 2620 658

Tapahtumasta Facebookissa
Turun musiikkikirjasto Twitter ja Instagram
Musasto blogiFacebook ja Twitter

Turun musiikkikirjaston Kalevalan päivä 2018 sisältää runsaasti ohjelmaa. Mukana soitinrakentaja ja muusikko Billy Horne, Anna-Maria Toivonen ja Raiku. Kuva: Reetta Ylöstalo.

Lönnrot dated his foreword to Kalevala on 28.2.1835 and thus, 28.2. is the day chosen for celebration of the Finnish traditional culture. There is no other way but having a concert! You can look forward to meeting a kantele maker, a storyteller, folk singer group and kantele/Chinese kantele player/singer with the backing of a guitarist/mandoline player and a home-taught kantele player. Let’s have a great time and enjoy the beauty of the tradition. For its connection to Kalevala, this evening, we will mostly focus on runolaulu and kantele music. Welcome!

Ohjelma/Program
17.30-18.00 Billy Horne: johdatus kanteleen ja jouhikon rakentamiseen./Short introduction into kantele and jouhikko making

18.00-18.20 Anna-Maria Toivonen: tarinankerronta ja kalevalainen mirunolaulu/ Storytelling and rune singing

18.25-18.45 Raiku: Suomalaisia kansanlauluja/ Finnish traditional singing

18.50-19.50 Barbora Xu and the Band: Suomalaista kansanrunoutta tulkittuna uudella ja perinteisellä tavalla/ Finnish runes through modern and traditional lenses

Introducing the artists

Billy Horne
Instrument maker Billy Horne will be introducing how he makes kanteles and jouhikkos. He will share how he came about to make Finnish traditional instruments here in Turku.
Homepage and Facebook, ILH Musical Instruments Turku

Soitinrakentaja Billy Horne kertoo kanteleiden ja jouhikkojen rakentamisesta. Hän kertoo myös, kuinka hänestä tuli suomalaisten perinnesoitinten tekijä Turkuun.
Kotisivu ja Facebook, ILH Musical Instruments Turku

Anna-Maria Toivonen
Anna-Maria is a singer spicialized in rune singing and old traditions. Since 2011 she has been travelling around as a storyteller, performing and having work shops. This evening she will share an old story, and maybe sing some too!

Anna-Maria on kansanlaulajana erikoistunut kalevalaiseen runolauluun. Vuodesta 2011 hän on kiertänyt tarinankertojana, sekä esiintyen että pitäen kursseja ja työpajoja. Tähän iltaan hän tuo vanhan tarinan, ja saattaapa hän laulaa luikauttaakin!

Raiku
Raiku is a folk singer group, founded 2015 in Turku. The group’s repertoire consists of folk songs from Finland, neighboring areas and around Europe. Traditional lyrics and melodies have received modern arrangements, and the stories range from pleasures to the darker moments of life. On the occasion of Kalevala Day, Raiku will perform traditional folklore songs for example from Viena Karelia, the birth site of the Kalevala.

Raiku on turkulainen, vuonna 2015 perustettu lauluyhtye. Raiku laulaa moniäänisesti kansanlauluja Suomesta, lähialueilta ja ympäri Eurooppaa. Perinteiset sanat ja melodiat saavat usein asukseen modernin sovituksen, ja tarinat kertovat elämän iloista ja suruista. Kalevalanpäivänä kuullaan runolauluja muun muassa Vienasta, Kalevalan syntysijoilta.

Barbora Xu and Band
Barbora Xu is a musician focusing on Asian and European music, playing mainly Chinese zithers and kantele.
Her music is based on improvising and mixing traditional tunes and poems with modern influences.
She also arranges traditional songs from one culture for a traditional instrument of another. For example a Finnish traditional lullaby for a Chinese zither. She is a Czech, lives in Finland, making music for the poems found in Kanteletar.
On kantele, you will hear Immu Heikkilä and taylormade 12-string guitar will play Risto Luukkonen.
www.barboraxu.com

Barbora on muusikko, joka keskittyy aasialaiseen ja eurooppalaiseen musiikkiin. Hän soittaa pääasiassa kiinalaisia näppäilysoittimia, jotka ovat sukua kanteleelle. Barbora yhdistelee musiikissaan kansanlauluja ja -runoutta improvisatorisesti sekä modernein vaikuttein. Hän myös sovittaa yhden maan kansanlauluja eri kulttuurin soittimille, esimerkiksi vanhoja suomalaisia kehtolauluja kiinalaiselle kanteleelle. Barbora tekee tutkimusta Itä-Aasian kulttuureista keskittyen Kiinaan ja erään taiwanilaisen alkuperäisheimon musiikin kehitykseen. Hän asuu Suomessa ja tekee musiikkia Kantelettaren teksteihin. Kansanmusiikin lisäksi Barbora kirjoittaa omaa musiikkia pianolle ja monille muille soittimille ja lauluäänelle. Hänen musiikissa on kansainvälinen luonne, sillä hän on matkustanut paljon ja esiintynyt useimmissa Euroopan valtioissa sekä Itä-Aasiassa. Tällä hetkellä Barboralla on paljon asiakkaita. Hän on Suomessa yksi ainoista Kiinan kulttuurin ja kielen osaajista, ja hän käyttää ainutlaatuista taitokokoelmaansa tarjotakseen rentoja kulttuurintuntemuskursseja, musiikkiesityksiä kiinalaisilla ja suomalaisilla perinnesoittimilla, kiinalaisia teeseremonioita (joihin kuuluu myös meditaatiota) sekä Kiinan kielen kursseja sekä paljon muuta.

Äänityksiä ja lisää tietoa tämän hetkisistä projekteista löytyy osoitteesta artistin kotisivulta.

More about this flag day.

Merkitty: , , , , , , , , , , , ,