Matti Laipio ja Kirjasto 10 keskiviikkona 6.4. – Sata vuotta levytettyä jazzia, osa 1

Matti Laipio avaa HelMet-kirjastojen sarjan jazzista

Pitkän linjan musiikkivaikuttaja Matti Laipio kertoo kolmiosaisessa, eri pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastoissa kiertävässä sarjassaan levytetyn jazzin ensimmäisestä sadasta vuodesta. Sarjan järjestää Musa-HelMet.

Laipion ensimmäinen kaksituntinen Sata vuotta levytettyä jazzia, osa 1: New Orleansin kapakoista Carnegie Halliin järjestetään keskiviikkona 6. huhtikuuta klo 13 alkaen, paikkana Helsingin Kirjasto 10. Vapaa pääsy.

Kirjasto 10
Elielinaukio 2
Puh. 09 3108 5000

Tapahtumasta HelMet-sivulla
Kirjasto 10 Facebook

HelMet Musiikki
Musa-HelMet Facebook

Sarjan aluksi Matti Laipio esittelee 1910–1930-lukujen keskeisiä jazzlevyäänityksiä Original Dixieland Jass Bandista swingin isoihin orkestereihin. Suuryhtiöiden rinnalle ilmaantuu riippumattoimia toimijoita. Ensimmäiset vain studiossa soittaneet superyhtyeet syntyvät. Tekniikan kehityksen myötä myös konserttiäänityksiä äänilevyille.

Laipio on toiminut pitkään mm. Suomen Jazzliiton puheenjohtajana ja Rytmi-lehden päätoimittajana. Musiikkitoimittajana hän on kirjoittanut lukuisia artikkeleja eri medioihin, tehnyt radio-ohjelmia ja tuottanut äänityksiä.

Sarja jatkuu huhti-toukokuussa 2016 Kauniaisten ja Sellon kirjastoissa:
Osa 2: tiistaina 26.4. klo 13–15 Kauniaisten kirjastossa: Bebopista free jazziin, Charlie Parkerista Albert Ayleriin.
Osa 3
: torstaina 19.5. klo 13–15 Sellon kirjastossa: Fuusiomusiikin synnystä nykypäivään.

Merkitty: , , , , , , , , , , , , , , , , ,