Kaamos 2019 | Turun pääkirjasto pe 8.11.

Kaamos-tapahtuma 2019 – teemana matkalla kaiken aikaa

Turun kaupunginkirjaston Kaamosta vietetään perjantaina 8. marraskuuta 2019. Pääkirjaston päivän ja illan ohjelmassa on mm. omakohtaisia kokemuksia ja musiikkia. Illan tähtenä on Samuli Putro. Vapaa pääsy.

Turun pääkirjasto
Linnankatu 2–4
20100 Turku

Tapahtuma Facebookissa

Pääkirjasto avoinna
Pääkirjasto on auki klo 9–24, paitsi lasten Saaga ja nuorten Stoori, jotka sulkeutuvat normaalisti klo 20. Vanha kirjastotalo suljetaan klo 22. Tieto-osasto on kiinni klo 18–22 illan konsertin järjestelyjä varten.

* * * * * * *

Jussi Konttinen: Siperiasta sanoin ja kuvin
Klo 16.30–17.30, Studio
Helsingin Sanomien toimittaja Jussi Konttinen muutti perheineen Siperian kylmimmälle alueelle Jakutiaan. Konttinen julkaisi kokemuksistaan kirjan Siperia – suomalaisen perheen ihmeellinen vuosi ikiroudan maassa.

Muumien matkassa
Klo 17–19, Saaga

Lasten Saagassa Kaamosta vietetään muumitarinoiden ja askartelun lumoissa.
Klo 17–18 Askarrellaan Hattivatti-kirjanmerkkejä ja muumiaiheisia keppinukkeja. Askarteluohjaus suomeksi ja ruotsiksi.
Klo 18–19 Taikatalvi-teatteriesitys. Teatteri-ilmaisun ohjaaja Saara Sunin esityksessä päästään seuraamaan hupsua oravaa, joka törmää topakkaan pikku Myyhyn, kiidetään hurjaa vauhtia pulkkamäessä ja koetaan yhdessä talven ihmeet pakkanen, jää ja lumi. Tule mukaan huimaan seikkailuun Yksinäisille vuorille Muumilaaksoon! Esitys on suomeksi.

Vieraana vai turistina: risteilyaluksen luksusta ja junamatkan melankoliaa
Gäst eller turist: kryssningsfartygets lyx och tågfärdens melankoli
Klo 18–19.30, Studio

Merete Mazzarella och Rosa Liksom samtalar. Moderator är Janne Blomqvist.
Merete Mazzarella ja Rosa Liksom keskustelevat. Moderaattorina toimii Janne Blomqvist.
Tilaisuus on kaksikielinen. Tillställningen är tvåspråkig.

Matka ambientin äänimaisemissa
Klo 18–21, Musiikkiosasto
Turun syntetisaattoriseuran kollektiivista improvisointia syntetisaattoreilla.

Toivioretkellä Siperiassa
Klo 20–21, Rotunda

Anna Nummi ja Jarmo Lundgren kertovat matkastaan halki Siperian Mongoliaan ja Kiinaan. Toivioretkeläiset etsivät pyhyyden kosketusta šamaanien mailla ja buddhalaisluostareissa, mutta löysivätkin hartaimmat hetket Tjumenin kuumilla lähteillä ja Mongolian aroilla – Datongin rähjäisiä sivukujia ja Ulan Batorin 24/7-liikenneruuhkaa unohtamatta.

Peter Lüttge: På apostlahästar från Åbo till Åland – Pyhiinvaelluksella Turusta Ahvenanmaalle
Klo 20–20.45, Studio
”Finlands första officiella pilgrimsled heter S:t Olofs sjöled. Den startar i Åbo och målet finns i Trondheim. Den finländska delen går genom Åbolands skärgård och över Åland.
Svenska Yles kulturredaktör Peter Lüttge provvandrade den nya pilgrimsleden strax efter öppningen i maj och juni: till fots, i en kajak och på en segelbåt.”

Aina uutta etsimässä: kirjailijavieraana Anja Snellman
Klo 21–22, Studio
Snellman on kirjoittanut yli 20 romaania, kaksi runokokoelmaa, elokuvakäsikirjoituksia ja tietokirjoja. Hänen teoksiaan on käännetty yli 20 kielelle ja niitä on dramatisoitu elokuviksi ja näyttämöille. Haastattelijana Taina Ratia.

Samuli Putro: Isä, poika ja pyhät naiset -konsertti
Klo 22.30–23.30, Tieto-osasto

Raahelaislähtöinen lauluntekijä Samuli Putro esittää kappaleita Pienet rukoukset -albumilta sekä vanhempaa materiaaliaan. Putro tuo mukanaan livelooppaaja Jaakko Kujalan sekä pyhät naiset Minttu Hellstenin ja Liisa Anastasiadiksen.

Merkitty: , , , , , , , , , ,