Verkkoaineistojen E-kioski avattu Tampereen Metson musiikkiosastolla

Tampereen pääkirjasto Metson musiikkiosastolle on avattu tammikuun 2016 alussa oranssilla sävytetty E-kioski, jossa asiakkaiden on helppo kokeilla kirjaston tarjoamia elektronisia aineistoja. Aineistojen käyttö, käytön opastus ja kokeilu on pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helpoksi. Oranssi, helposti tunnistettava E-kioski jää pysyvästi palvelemaan kirjaston asiakkaita. E-kioskiprojektiin on saatu hankeavustusta AVI:lta.

Tällä hetkellä E-kioskin laitteissa käytettäviä palveluita ovat Naxos Music Library, Naxos Jazz, aikakauslehtiä sisältävä eMagz ja sanomalehtipalvelu ePress. Lisäksi laitteilla pääsee musiikkiosastolla ilmaiseksi käytettävään Rockway-soitonopetuspalveluun.

Uutena palveluna musiikkiosastolla on lainattavissa kuusi oranssia android-tablettia. Tableteilta löytyvät selkeät kuvakkeet kirjaston tarjoamista e-aineistoista ja niiden käytöstä. Kun kirjastot markkinoivat e-aineistoja, täytyy asiakkaiden saada kokeilla niitä paikan päällä. Musiikkiosastolta lainattavia laitteita voi käyttää kaikkialla Metsossa, ei vain musiikkiosastolla.

Kirjastot haluavat tutustuttaa asiakkaat tarjoamaansa aineistoon, erityisesti digitaalisiin sisältöihin. Musiikkipuolella ihmisten kulutustottumukset ovat monipuolistuneet: striimauksen eli suoratoiston jatkuvan kasvun lisäksi myös LP-levyillä on vakiintunutta ja nousevaa kysyntää. Kirjastojen vaikuttavuusluvut koostuvat tulevaisuudessa monista puroista, joista e-aineistot ovat merkittävä osa.

Lisätietoja: Palvelupäällikkö Jarkko Rikkilä
040 800 7834, jarkko.rikkila@tampere.fi.

E-kioski uutisoitu aiemmin Kirjastot.fi:n foorumilla Ajankohtaista.

Merkitty: , , , , , , , , , , , , , , ,