Ukulele ja guitalele lainaan Kuopion musiikkikirjastosta

Kuopion pääkirjaston musiikkiosastolle on hankittu lainauskäyttöön 25 ukulelea ja 2 guitalelea, kerrotaan Kuopion verkkokirjasto Finnassa. Soitinten lainaus aloitettiin 17. helmikuuta 2017.

Kuopion kaupunginkirjasto
Musiikkiosasto
Maaherrankatu 12
Kuopion kaupunginkirjaston musiikkisivu

Kirjastosta on jo pitkään voinut lainata eri soitinten soitonoppaita kirjoina, nuotteina ja DVD-levyinä. Kuopion pääkirjasto tarjoaa musiikkiharrastuksen tueksi myös ihka oikeita soittimia – ja ihan ilmaiseksi!

Koska ukulelen soitonoppaiden kysyntä kirjastossa on ollut viime vuosina kova, soitinlainaus päätettiin aloittaa ukuleleilla. Ukulelen suosion syynä on luultavastikin sen helppous: sanotaan, että jokainen oppii soittamaan ukulelea. Toinen lainattava soitin kirjaston valikoimissa on guitalele. Se on kitaran ja ukulelen ”sekoitus”: ukulelen kokoinen kielisoitin, jossa on kuitenkin kuusi kieltä niin kuin kitarassa.

Lisäksi pääkirjaston musiikinkuunteluhuoneeseen on hankittu kaksi klassista kitaraa. Musiikkihuoneessa on asiakkaiden käytössä myös digitaalipiano. Harjoitteluajan musiikkihuoneeseen voi varata kirjastokortilla.

Lainattavat ukulelet ja guitalelet:

• lainataan ja palautetaan musiikkiosastolla: soitinta ei voi palauttaa palautusautomaattiin
  • lainassa voi olla 1 soitin / asiakas
  • pakettiin kuuluu soitin, viritysmittari ja kantopussi
  • ei voi varata muihin kirjastoihin
  • laina-aika on 28 vrk
  • soitinten lainoja ei voi uusia

Lisätiedot:
17.2. Laura Airaksinen; laura.airaksinen@kuopio.fi ; 044 7182 326