Tampereen pääkirjasto Metson vilkas musiikkisyksy 2018

Konkarit ja uudet huippunimet sävyttävät Metson musiikkisyksyä

Pääkirjasto Metson musiikkiosasto tarjoaa syksyn täydeltä laadukkaita tapahtumia. Luvassa on työpajoja, haastatteluja ja huippukeikkoja. Vieraaksi saapuu artisteja niin popin kuin klassisen musiikin kentältä, ja suositut Metso LIVEt jatkuvat kovien kotimaisten artistien voimin.

Metson musiikki: syksy 2018

Elokuu
ma 27.8. klo 16.30 Metso LIVE – Samuli Laiho

Syyskuu
ma 3.9. klo 17.00 Kelavala – Heikki Laitinen 75v, Kimmo Pohjonen, Reijo Kela
ma 17.9. klo 16.30 Metso LIVE – Kanerva

Lokakuu
ma 1.10. klo 16.30 Metso LIVE – Pauli Hanhiniemen Retkue
ti 23.10. klo 18.30 MuseScore-työpaja

Marraskuu
to 8.11. klo 15.30 Vieraana Tuuli Takala – Carmina Burana
pe 16.11. klo 16.30 Metso LIVE – Mikko Joensuu
la 24.11. klo 14.30 Vieraana Knipi ja Mikki (Egotrippi) sekä Pessi Levanto
to 29.11. klo 17.00 Vanhan musiikin aarteita keskiajalta barokkiin

Joulukuu
ti 11.12. klo 18.00 Sininen sielua myöten – Suomi-bluesin tarina
ti 18.12. klo 18.00 Musiikkia ilman rajoja – Puola 100 vuotta: Ewa Kaarela ja Lucjan Czaplicki -joulukonsertti

Tampereen kaupunginkirjasto
Pirkankatu 2

PIKI Musiikki
Tampereen kaupunginkirjasto | Facebook | Metson musiikki ja lehdet

Syksyn Metso LIVE -sarjan avaa pitkän linjan lauluntekijä ja esikoiskirjailija Samuli Laiho maanantaina 27.8. klo 16.30. Syyskuun Metso LIVE -tähtenä kuullaan Kanervaa, jonka debyyttialbumi Paritanssi julkaistiin alkuvuonna. Pauli Hanhiniemen Retkue valtaa Metson pääaulan lokakuussa, ja keikkaa on mahdollista seurata myös live-streamina kotoa käsin. Syyskauden Metso LIVE -putken huipentaa marraskuussa Teosto-palkittu Mikko Joensuu.

Kirjaston ja Tampere-talon yhteistyönä Metsoon saapuvat vieraiksi sopraano Tuuli Takala sekä Egotrippi-yhtyeen Knipi ja Mikki yhdessä säveltäjä Pessi Levannon kanssa. Takala laulaa marraskuussa Tampere-talossa esitettävässä Carmina Buranassa ja kertoo tästä Carl Orffin mestariteoksesta. Egotrippi puolestaan juhlii Tampere-talossa 25-vuotista taivaltaan Tampereen akateemisen sinfoniaorkesteri TASO:n kanssa. Konsertin taiteellisen johtajan ja yhtyeen kanssa keskustellaan tulevasta konsertista ja Egotripin komeasta urasta.

Harvinaisia helmiä ja bluesin taikaa

Metson musiikkiosaston syksy sisältää myös monenlaista erikoisohjelmaa. Syyskuun alussa juhlistetaan kansanmusiikin emeritusprofessori Heikki Laitisen 75-vuotispäivää ja sen kunniaksi julkaistavaa kokoelmaboksia. Mukana ovat myös harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen ja tanssija/koreografi Reijo Kela. Joulukuussa sukelletaan Suomi-bluesin tarinaan, kun kirjan Sininen sielua myöten kirjoittajat Pete Hoppula ja Matti Laipio tulevat kertomaan teoksestaan.

Lisäksi syksyllä on mahdollisuus hioa nuotinkirjoitustaitojaan MuseScore-työpajassa tai perehtyä vanhan musiikin aarteisiin keskiajalta barokkiin. Tapahtumarikkaan vuoden päättää Musiikkia ilman rajoja -sarjassa kuultava tunnelmallinen joulukonsertti satavuotiaan Puolan hengessä, muusikoinaan Ewa Kaarela ja Lucjan Czaplicki.

Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy.

Metson musiikkitapahtumat syksyllä 2018.