SIG-historiikin kirjoittaja Aku-Tuomas Mattila vierailee Raision kirjastossa ma 15.10.

Raision kirjaston portaat purppurasumuun

SIG-kirjailija Aku-Tuomas Mattila vierailee Raision kirjastossa maanantaina 15. lokakuuta 2018. Mattila esittelee kirjastossa uutuusteostaan Portaat purppurasumuun – SIG-yhteen tarina (Sammakko).

Kirjailijaa haastattelee toimittaja Jussi Helle. Raisiolaista SIGiä edustaa Juha Oksanen. Tilaisuus alkaa Raision kirjaston musiikki- ja taideosastolla klo 18. Vapaa pääsy.

Raision kaupunginkirjasto
Musiikki- ja taideosasto
Eeronkuja 2
 ? 044 7971 491

Tapahtuma Facebookissa
Raision kirjasto FacebookTwitter ja Instagram
Musasto blogi
Facebook ja Twitter

Aku-Tuomas Mattilan teos 'Portaat purppurasumuun – SIG-yhtyeen tarina' julkaistiin 5.10.2018 Turussa.

Aku-Tuomas Mattilan teos ’Portaat purppurasumuun – SIG-yhtyeen tarina’ julkaistiin 5.10.2018 Turussa.

Portaat purppurasumuun – SIG-yhtyeen tarina on yli 40 haastattelun ja lukuisten lehtiartikkeleiden avulla kasattu teos yhdeksän pitkäsoittoalbumia julkaisseesta raisiolaisesta SIG-yhtyeestä. Tarina kuljettaa yhtyettä treenikämpältä keikoille ja studioon, videokuvauksiin Pariisiin, ystävyyskaupunkimatkalle Ruotsiin sekä omiin synttärijuhliin Viroon.

Raisiolainen SIG teki läpimurron debyyttisinglellään ”Tiina menee naimisiin” kesällä 1980. Suoraan tähtitarhaan noussut bändi tehtaili seitsemän vuoden aikana lisää hittejä, mutta kirkkain huippu jäi saavuttamatta. Jättihitit ”Vuosisadan rakkaustarina”, ”Ludvig van Beethoven” sekä ”Hyvää syntymäpäivää” henkivät suomalaisille 80-luvun nostalgiaa.

Kirjassa pohditaan bändin hölmöjä kohelluksia, mutta myös liiketaloudellisia ratkaisuja, joissa SIG oli edelläkävijä. Portaat purppurasumuun on SIG-yhtyeen tarina, mutta se on myös kertomus kaveriporukasta, josta yksi poistui kaikkien järkytykseksi liian aikaisin.

Aku-Tuomas Mattila (s. 1971) on turkulainen SIG-fani ja musiikkijournalisti, joka päivällä pohtii kansainvälistä liiketoimintaa ja illalla moniottelee populaarikulttuurin parissa.

Aku-Tuomas Mattila 2018.

Aku-Tuomas Mattila.