Naiset populaarimusiikin kentällä – keskustelutilaisuus ja livemusiikkia Turun musiikkikirjastossa 15.9.

Turun musiikkikirjastossa käydään lauantaina 15.9. klo 13 alkaen keskustelua naisten asemasta tämän päivän populaarimusiikkikentällä

Kevään ja kesän 2018 uutisoinnissa on huomion kohteeksi noussut NRGM:n selvityksen pohjalta se, kuinka naisten osuus esiintyjistä on edelleen huomattavan pieni useilla suomalaisilla festivaaleilla. Hämmennystä herätti myös PoriJazzin naisartisteille omistettu festivaalipäivä. Miksi naisesiintyjiä ei näy samassa määrin kuin miehiä populaarimusiikin kentällä? Mikä on muunsukupuolisten asema suomalaisella populaarimusiikkikentällä?

Tapahtuma järjestetään Turun musiikkikirjaston Stagella lauantaina 15. syyskuuta 2018. Tilaisuus alkaa klo 13. Vapaa pääsy.

Paneelissa ovat mukana
Anna Elena Pääkkölä (puheenjohtaja),
Tiina Käpylä,
Henna Peltola ja
Suvimarja Halmetoja

Livemusiikkia
ALANA
Rosy Palmerin Siskot
njihe

Turun pääkirjasto | Musiikkiosasto
Vanha kirjastotalo, toinen kerros
Linnankatu 2
20100 Turku
Puh. 02 2620 658

Tapahtumasta Facebookissa
Turun musiikkikirjasto Twitter & Instagram
Musasto blogiFacebook & Twitter

Turun musiikkikirjaston Stage la 15.9.2018: Naiset populaarimusiikin kentällä.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Anna-Elena Pääkkölä, Turun yliopiston musiikkitieteen yliopisto-opettaja, joka on erikoistunut musiikin feministiseen tutkimukseen sekä keikkailee bändeissä sekä sooloprojektinsa ALANA kanssa. Panelisteina toimivat: Tiina Käpylä, pian väittelevä Turun yliopiston musiikkitieteilijä joka tutkii nuorten bändiharrastuksia ja toimii myös tapahtumatuottajana paikallisella indie-kentällä; Henna Peltola, Jyväskylän yliopiston musiikkitieteen yliopisto-opettaja sekä Rosy Palmerin Siskot-duon biisintekijä sekä kova luu suomalaisessa indie-skenessä; Suvimarja Halmetoja, joka on tehnyt gradun ”hevimusiikin sukupuolittuneisuudesta, ja keikkailee muusikkona metalliyhtye Humavoidissa, Improryhmä Kolinassa ja Mira Luodin taustayhtyeessä.”

Panelistit ovat aktiivisesti musiikkikentällä toimivia naisia sekä tutkijoita, joka tekee keskustelutilaisuudesta erityisen sekoituksen tutkimustietoa ja vankkaa kokemusta. Teemoina keskusteluissa on: naisten vähyys suomalaisella festivaalikentällä, tyttöjen ja poikien bändiharrastuksen erot, rockin sukupuolittuneet ”perinteet” sekä autenttiuskeskustelun sukupuolittuneisuus, muusikkous sukupuolittuneena terminä ja ammattina, naisten ja muunsukupuolisten toimijuus suomalaisen populaarimusiikin kentällä.

Tilaisuudessa kuullaan myös livemusiikkia turkulaiselta laulaja-lauluntekijä ALANAlta ja kokoonpanolta Rosy Palmerin Siskot. Musaston ohjelman päättää inarilais-helsinkiläisen njihen keikka.

Keskustelu on osa Turku FemFest 2018 -tapahtumaa, joka toimii täysin periaatteella, että naisille, muunsukupuolisille sekä heidän kanssa soittaville miehille (jos heitä on) tarjotaan esiintymis- ja verkostoitumisfoorumi. Tapahtumassa ei ole genrerajoituksia, vaan tarkoitus on nostaa nais- ja muunsukupuolisia muusikoita pois marginaalista ilman genrejen sisäänrakentuneita sukupuolipainotuksia. Festivaalin kaikki tapahtumat, konsertit ja työpajat, ovat ilmaisia.

Yhteistyössä: Turku FemFest 2018, Turun yliopiston musiikkitiede ja Turun musiikkikirjasto/Musasto.

Musiikkikirjastot.fi

Merkitty: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,