Mistä on säveltäjien teosluettelot tehty? Heikki Poroilan trilogia teosluetteloiden taustoista on valmis

Poroilan kolmiosainen artikkelisarja kertoo tutkimustyön sekä teosluetteloiden julkaisemisen ja käytön ulottuvuuksista

Säveltäjien teosluettelot ovat taidemusiikki-intoilijalle, tutkijalle ja musiikkikirjastoammattilaiselle tuttuja apuvälineitä. Tiedätkö miten teosluettelot syntyvät? Miten niitä tehdään? Musiikkikirjastonhoitaja Heikki Poroila kertoo tutkimustyön, järjestämisen, julkaisemisen ja kohderyhmien kautta siitä, mitä emme ehkä tule ajatelleeksi kun käytämme luetteloita.

Yläotsikolla Säveltäjän teosluettelo – avain luovan työn huoneeseen Poroila kertoo aiheesta kolmessa osassa. Artikkelit on julkaistu musiikkikirjastolaisten blogissa Musiikki kuuluu kaikille.

Osa 1: Miksi säveltäjien teosluetteloita on olemassa? Heikki Poroila kertoo sävellystyön järjestämisen periaatteista
Osa 2: Heikki Poroila: Säveltäjän teosluettelo tutkimus- ja julkaisuhankkeena
Osa 3: Säveltäjien teosluetteloiden moninaiset käyttötarkoitukset – Heikki Poroilan kirjoitussarja päättyy pohdintaan populaarimusiikin säveltäjistä

Suomen musiikkikirjastoyhdistys on julkaissut useita kymmeniä Poroilan tekemiä teosluetteloita. Näistä lähes kaikki on saatavana verkossa. Printtiversioita kannattaa kysyä kirjastosta.

Heikki Poroila. Kuva: Tuomas Pelttari.

Merkitty: , , , , , , , , , ,